Fintech, İngilizce’de Financial (finansal) ve Technology (teknoloji) kelimelerinin bir araya gelmesiyle oluşan kısaltmayla ifade edilir. Geleneksel finans sistemiyle teknolojiyi birleştiren şirketleri betimlemek için kullanılır. Fintech firmaları bankalara, işyeri sahiplerine, firmalara ve tüketicilere finansal ihtiyaçlarını karşılamaları yolunda çeşitli yazılımlar ve iş akışları yoluyla teknolojik kolaylıklar sağlayan firmalardır. Kullanıcılar bu teknolojiyi bilgisayar, cep telefonu veya tablet aracılığı ile kullanabilmeleri sayesinde finansal desteğe ulaşmak noktasında pratik bir deneyim kazanır.

Türkiye’de Fintech sektörünün gelişimi 

Günümüzde tüketiciler, her alanda kolayca erişebilecekleri hızlı finansal hizmetler bekliyorlar.  Bankaların sağladığı hizmetleri daha uygun yollarla sağlamaya çalışan fintech’ler, sektörel anlamda bir değişim hedefliyor. Fintech’lerin getirdikleri yeni çözümlerle gelecekte hayatımızda daha çok yer alacakları düşünülüyor.

Türkiye’de fintech alanında her geçen gün çalışmalar yapılmaktadır. Türkiye’de fintech’i yükselten faktörler internet kullanımının ve mobil uygulamaların artmasıdır.

Dijital cüzdan projesi 2012 yılında BKM Express ve Türkiye’deki tüm bankalar e-ticaret şirketleri işbirliği ile gerçekleştirilmiştir. 2017 yılında finansal sistemlerin gelişmesiyle birlikte fintech’ler sektörel pazar alanlarında yerini almıştır.

2012’de 4,6 milyon dolar olan fintech yatırımların oranları 2016 yılından bir önceki yıla göre büyük bir artış göstererek 29 milyon dolara ulaşmıştır.

Türkiye fintech uygulamalarında, dijital teknolojinin gelişimiyle birlikte müşteri deneyimini geliştirmeye, mobil ödeme sistemlerini desteklemeye yönelik çözümler ve uygulamalar gelişerek artmaktadır. Şirketler, fintech uygulamaların sunduğu entegre çözümler sayesinde çok kısa zamanda kendi içinde gelişerek ciddi kazançlar elde etmektedir.

Fintech ile Bigtech arasındaki farklar nelerdir?

Fintech anlam itibariyle finansal hizmetleri iyileştirmek adına teknolojiden yararlanan finans sektörünü işaret eder. Fintech’ler güçlü teknolojik yapıları sayesinde geleneksel firmalar ile rekabet avantajı öngörür. Teknolojinin gittikçe artan kullanımı ve Pandemi gibi bazı etkenlerin internet kullanımını arttırması aynı zamanda fintech kuruluşlarına olan ihtiyacın büyüklüğünü gösterdi ve aynı zamanda onlara olan yatırımın artmasına sebep oldu. Kullanıcıların Fintech’lere olan talebinin artmasındaki başlıca etkenleri ise uygun fiyatlar, kişiselleştirilmiş bir deneyim ve pratiklik olarak sıralamak mümkün. 

Fintech kuruluşları nispeten yeni ve pazar büyüklüğünü arttırmaya çalışsa da Amazon, Google, Microsoft gibi BigTech firmaları öbür yandan geniş müşteri kitlesi, büyük veriyi daha hızlı analiz becerisi ve çok güçlü teknolojik altyapıya sahip. 

Getirdikleri güçlü çözümlerin yanında FinTech firmalarının ürünlerin pazarlanması, tüketici güveninin sağlanması ve büyük verileri yönetmek gibi konularda da gösterdikleri başarı önemli. Bu noktada BigTech firmalarının büyük tecrübeleri önemli bir etkendir. Çünkü onlar büyük veriyi daha kolay yönetebiliyor, pazarlama zorluklarını belli bir ölçüde daha kolay aşıyor ve tüketici güveni konusunda pek de sıkıntı yaşamıyor. 

Örneğin, BigTech firmalarının siber güvenlik alanında yaptıkları çok büyük yatırımlar diğer teknoloji firmaları ile birlikte ortamın genel olarak daha güvenli bir yer haline gelmesine yardımcı oluyor. BigTech firmaları aynı zamanda büyük veriyi ayrıştırma ve değerlendirme yetileri sayesinde kullanıcıların artık daha rahat ve kullanışlı hizmete kavuşmaları konusunda süreçleri hızlandırıyor.

Bankalar ile FinTech’ler arasında bugüne dek big data, yapay zeka ve makine öğrenmesi gibi konularda da iş birliği görüldü. Bu iş birliği iki tarafa da karşılıklı fayda sağladı. Gelecekte bankalar, bigtech ve fintech firmaları arasında muhtemel işbirliklerinin artması olağan olacaktır.

Yoruma Kapalı

tr_TRTurkish