2021 değerlendirmesi ile başlayalım. Ekonomi ve sektör adına nasıl bir yıl oldu?

2021 senesi, küresel ekonominin yaralarını sarmaya çalıştığı bir yıl oldu. 2020’de yaşanan ilk salgın şokunun ardından ekonomik aktivite hız kazandı ve büyüme tahminleri yukarı yönlü revize edildi. Aşılama çalışmalarının hız kazanması umut verici. Tabii dünyanın mücadele etmesi gereken iklim değişikliği, enerji maliyetleri ve küresel enflasyon gibi başlıklar da uzun bir süre gündemde olacak.

Yenilikçi iş modelleri ile teknolojiyi birleştiren fintech’ler, dijital dönüşümde önemli bir rol oynadı. Birçok sektörün iş yapış şekillerini değiştirdiğini takip ettik. Salgın sonrası e-ticaret ciddi bir ivme kazandı ve artık birçok ihtiyacın internet üzerinden karşılandığı bir dünyada yaşıyoruz. Özellikle bireyler, finansal işlemlerini internet ve mobil kanallardan gerçekleştirmeye başladı. Bu noktada dünyada “Buy Now, Pay Later” olarak bilinen, Türkçe karşılığı “Şimdi Al, Sonra Öde” modeliyle alışverişlerin önemli bir çıkış yaptığını gördük. 2022 yılında, dünya genelinde bu yöntemle yapılan alışverişlerin 181 milyar doları bulması bekleniyor. Dijital çağa ayak uydurmanın, şirketlerin varlıklarını sürdürmeleri açısından kilit rol oynadığını gördük.

“Şimdi Al, Sonra Öde” modelini, Türkiye’de ilk kez Kredim markanızla uyguluyorsunuz. Sektörde ilk olmanız size hangi avantajları sağlıyor?

Kredim markasını oluştururken, yurt dışındaki ekonomik koşullarla Türkiye’nin dinamiklerini analiz ettik. Ülkemizde uzun yıllardır taksitli alışveriş alışkanlığı zaten var. Biz yurt dışındaki ödeme seçeneklerinden daha zengin ve kredi kartlarından daha yetenekli bir model üzerinde çalıştık. Sadece alışverişe yeni bir boyut kazandırmak değil, aynı zamanda kapsayıcı olmak da önemliydi. Bunun sonucunda, her bütçeye hitap edebilmek için farklı ve esnek ödeme seçenekleri belirledik. Ayrıca Kredim’in kendine özgü, tek bir kaynağa bağlı kalmayan, hızlı ve şeffaf skorlama sistemini oluşturduk. Günümüzde uygulanan skorlamanın aksine, kullanıcıları daha geniş bir perspektifle değerlendiriyoruz. 

Kişilerin bir banka geçmişi ve kredi kartına sahip olması, skorlama sistemimizdeki temel kriterler arasında yer almıyor. Aksine, finansal sisteme hiç dahil olmamış kitleye de hitap ediyoruz.

Türkiye “Şimdi Al, Sonra Öde” modelini ilk kez Kredim ile öğrendi. Öncü olduğumuz bu sistemde, kullanıcıları en iyi şekilde bilgilendirme görevi de bize düşüyor. Bu ödeme yönteminin ne olduğunu ve hangi avantajlar sağladığını anlatmaksa işin en kritik tarafı. Bunu çok iyi yönettiğimizi gelen taleplerden görebiliyoruz. Kredim’in ödeme seçenekleri, yurt dışında “Şimdi Al, Sonra Öde” yöntemini sunan şirketlere de ilham olacak.

Kredi kartı kullanan milyonlarca kişi var; siz marka olarak nasıl ayrışıyorsunuz? Kredim, kart kullanıcılarına nasıl hitap edecek?

Kredim’in ödeme yöntemlerini belirlerken tüketici gözünden değerlendirdik. Kart kullanıcılarının yaşadığı sıkıntılar, ihtiyaçlar ve beklentiler neler, önce bunları belirledik. Türkiye’deki alışveriş alışkanlıklarını analiz ettik ve geri ödeme yöntemlerimizi daha geniş yelpazede belirledik. Kredi kartları, taksitli veya tek çekim alışveriş seçeneği sunuyor. Kredim’i kullanan bir tüketici ise “30 gün sonra öde”, “Maaşımda öde” ve “36 aya varan taksitle öde” seçenekleriyle alışveriş yapma imkânına sahip oluyor. Burada herkesin kendi gelir ve ödeme alışkanlığına göre ihtiyaçlarını ertelemeden karşılamasını sağlıyoruz. Kredi kartı kullanıcılarının yaşadığı bir sıkıntı da limit konusu. Yüksek maliyetli bir alışveriş yaptığınızda toplam tutar kadar limit kartınızda bloke oluyor. Tüketici kart limitini doldurmamak için ister önceliği olmayan bir ödeme yöntemini seçiyor isterse de ihtiyacını erteliyor. Tüm bu süreçleri ele alıp “Kredi kartı limitin düşmeden öde” seçeneğini ödeme yöntemlerimize ekledik. Kredim’e üye olan bir kişi kredi kartını sisteme tanımladığında, yapacağı alışverişte kartından sadece aylık taksit tutarı çekiliyor ve limiti düşmüyor. Böylece Kredim kullanıcıları, alışverişlerini kendi ritimlerinde ödeme özgürlüğüne kavuşuyor.

Burada fark yaratan çoklu limit sistemimize de değinmek istiyorum. Müşterilerimize sunduğumuz e-ticaret, eğitim, sağlık, turizm, moda ve dekorasyon sektörlerinde kullanabilecekleri farklı limitlerle müşterilerimizin bu sektörlere özgü ihtiyaçlarını karşılayabilmelerini sağlıyoruz. Örneğin; mobilya ve dekorasyon sektöründe alışveriş tutarları, e-ticaret gibi günlük alışverişlerin yapıldığı sektörlerden daha yüksektir.Sektörel olarak atadığımız limitler, bu ihtiyacı karşılamaya yönelik olarak oluşturulmuştur. Limit artırım talebinde bulunan kullanıcılara en hızlı şekilde dönüş yapıyoruz. Tüketicinin satın alma gücünü artırıyor, diledikleri gibi deneyimleyebilecekleri bir alışveriş fırsatı sunuyoruz.

Daha önce finansal sisteme hiç erişimi olmayan kesime de hitap ediyorsunuz. Bu noktada skorlama sisteminiz nasıl çalışıyor? Kredim alışverişte neleri değiştirecek?

Konumu, geliri ne olursa olsun alışveriş yapmak herkesin hakkı. Global Finance’in araştırmalarını içeren rapora göre, Türkiye’de bankasızlar olarak tabir edilen kesimin toplam nüfustaki payı %30. Türkiye nüfusuna oranlandığında önemli bir rakam. Herhangi bir nedenle, daha önce bir bankacılık hizmeti almayan ve sisteme hiç dahil olmamış kişilerin de hayatlarını kolaylaştırıyoruz. Kredi veya banka kartı olsun olmasın, geliri olan tüm T.C. vatandaşları Kredim’e üye olup, ücretsiz skorlarını öğrenebiliyor. Kullanıcıların paylaştığı temel ve finansal bilgiler sistemimizde teyit edilir ve Kredim’in algoritmalarıyla kişinin geri ödeme kapasitesi ölçümlenir. Ardından skor oluşur, limit atanır ve müşterimiz çoklu limitiyle hemen alışverişe başlar. Amacımız; bu kitlenin de finansal sisteme dahil olmasını kolaylaştırmak ve ihtiyaçlarını en hızlı şekilde karşılamasını sağlamak.

Diğer yandan; şubesiz bankacılığın hızla yaygınlaştığını ve salgınla birlikte bir trend haline geldiğini görüyoruz. Alışverişte olduğu gibi finansal işlemlerde de insanların alışkanlıkları değişti. Bankaların mevcut müşterilerini elde tutması ve şubeye çağırması zorlaştı.  “Şimdi Al, Sonra Öde” için yeni nesil finansman yöntemi diyebiliriz. Anlık ve kolay onay mekanizmasına sahip olduğu için, bankalara kıyasla daha az finansal taahhütte bulunmak isteyen tüketicilere sesleniyor; formalitelerle uğraşmak istemeyen, işlemlerini hızlı ve kolay yapmayı tercih eden herkese hitap ediyoruz. Bu dijital dönüşümün en önünde yer alıyoruz.

Türkiye’deki alışveriş dinamiklerini göz önünde bulundurursak, kullanıcıların hangi sektörlere daha yoğun bir ilgi göstermesini bekliyorsunuz?

Üye olmak için Kredim’e mail adresini kaydeden on binlerce kişiye davet kodlarını gönderdik. Türkiye’de “Şimdi Al, Sonra Öde” modeliyle alışverişi de yine ilk kez bu kullanıcılarımız deneyimledi. Çok güzel geri dönüşler alıyoruz. Finansman şirketlerinin belli sektörlerde, bankalara kıyasla daha fazla taksit seçeneği ve çok daha fazla esnek geri ödeme çözümleri sunması Kredim’i daha cazip hale getiriyor. Dijital dönüşümün hız kazandığını ve yaşam biçiminin giderek online mecraya evrildiğini göz önünde bulundurursak, e-ticarette en çok ilginin teknolojiye olacağını düşünüyorum. Şimdiye kadar elde ettiğimiz verilerden de bu sonucu gördük. Salgının seyri sektörel performansa yön verecek. Pandemi nedeniyle ertelenen tatil planları, bu yıl erken rezervasyona dönüşecek. Turizm, beyaz eşya ve mobilya sektörlerine yoğun bir ilgi olmasını bekliyorum.

Son olarak 2022 yılı için hedeflerinizi ve beklentilerinizi de alalım.

Kredim esnek ödeme seçenekleriyle farklı kitlelere hitap ediyor. Bizim vizyonumuz, insanların alışveriş ihtiyaçlarını en hızlı ve en rahat şekilde sağlayarak, yaşamlarını kolaylaştırmak. Müşterilerimiz Kredim’in ödeme seçenekleriyle ihtiyaçlarını karşılarken, biz de onların ihtiyaçlarına yönelik çalışmalarımızla yeni ürünler sunmaya devam edeceğiz. Kullanıcılardan aldığımız geri bildirimler son derece olumlu. Aynı zamanda, sektörde ilklere imza atmaya devam edeceğiz. Bunun yanında fintech dünyasını da yakından takip etmeye devam edeceğiz. Kredim, 2022’de tüketicinin alışveriş deneyimini kolaylaştırmaya devam edecek.

Yoruma Kapalı

tr_TRTurkish